میلیون ها دانش آموز در انتظار


دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی! این سوال از شما و مجموعه شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد که چرا در حالی که اجرای نظام آموزشی 3-3-6 هنوز مراحل تصویب نهایی خود را در شورا طی نکرده است به راحتی چشم روی تخلف از خلاف قانون آموزش و پرورش بسته اید و مهر سکوت بر لب زده اید، چنان که رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه به جنابعالی به صراحت اعلام کرده اند که قرار بوده است آموزش و پرورش اقدامات خود را در اجرای نظام آموزشی جدید برنامه ریزی و حتی زمان اجرا را برای تصویب نهایی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند. در حالی که دبیرخانه این شورا در پاسخ به انتقادها و تذکرات با صدور اعلامیه مهر تایید بر اقدامات غیرقانونی و شتاب زده آموزش و پرورش می زند


 لاریجانی در نامه ای به مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکر داد که چرا در اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ خلاف مصوبه این شورا عمل شده است زیرا قرار بود آموزش و پرورش اقدامات خود را درباره نظام آموزشی جدید برنامه ریزی و حتی زمان اجرای آن را برای تصویب نهایی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند.آنچه از این نامه برمی آید این است که فقط کلیات تغییر نظام آموزشی ۳-۳-۶ و حذف دوره پیش دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و هنوز جزئیات آن که شامل سازوکارهای اجرایی، نحوه اجرای این تغییرات که مهم ترین بخش است، به تصویب و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است. اما آموزش و پرورش بدون توجه به این تذکرها و ایرادهای قانونی تلاش دارد مثل همیشه در اقدامی زودهنگام و شتابزده، آنچه را مدنظر دارد حتی از راه غیرقانونی اجرایی سازد که این موضوع سوالاتی را به ذهن متبادر می کند.وزیر محترم آموزش و پرورش! بنا به زعم کارشناسان، اجرا و پیاده سازی نظام آموزشی ۳-۳-۶ مهم ترین و بزرگ ترین تغییر در نظام آموزشی در ۳۷ سال گذشته است و از سال ۵۳ به بعد که نظام آموزشی از ساختار ۶-۶ به ۴-۳-۵ تغییر ساختار داد هیچ تغییر ساختاری به این شدت و حدت در نظام آموزشی رخ نداده است. بنابراین مشخص است که اجرای این تغییرات اگر بدون پشتوانه قانونی و شتابزده و بدون فراهم آوری زیرساخت ها باشد نظام آموزشی را دچار اختلال و به هم ریختگی و دانش آموزان را گرفتار افت تحصیلی می کند. بنابراین این سوال از شخص شما وجود دارد که چرا برخلاف قانون سخن حق را بر نمی تابید و تا تصویب نهایی جزئیات و سازوکارهای اجرایی نظام آموزشی جدید در مراجع قانونی منتظر نمی مانید تا پس ازآن با حمایت و پشتوانه قانون، کارشناسان و دلسوزان نظام آموزشی در این راه که استارت اولیه تحول بنیادین است، گام بردارید.شما که بهتر از همه می دانید اگر برنامه های تحولی آموزش و پرورش با حرکات نمایشی و تبلیغاتی و عجولانه همراه شود، دود آن به چشم مخاطب میلیونی آموزش و پرورش یعنی ۱۲ میلیون دانش آموز و تمام خانواده های آن می رود.



آیا می دانید در حال حاضر اطلاع رسانی عجولانه و اصرار بر اجرای نظام آموزشی جدید از سال آینده در حالی که هنوز مهر تایید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارد مدارس، دانش آموزان و اولیای آن ها را در شوک عظیمی فرو برده است و هر لحظه بر ابهامات آن ها می افزاید. نگرانی و دلهره دانش آموزان پنجم ابتدایی از مواجهه با پایه ششم ابتدایی که تا به حال وجود نداشته و آن ها اولین گروه برای ورود به این پایه هستند و نگرانی خانواده از سرنوشت تحصیلی دانش آموزانشان واقعیتی است که شما از آن بی خبرید در حالی که شما همچنان بر اجرای این نظام آموزشی اصرار و ابرام دارید بدون آن که بدانید آیا جامعه دانش آموزی و خانواده های آن تاب و تحمل این تغییرات را دارند. اصلا چه تضمینی وجود دارد که شورای عالی انقلاب در تصویب جزئیات باز هم به تصمیم ۶ ساله شدن دوره ابتدایی آن هم از سال آینده، برسد اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به هر دلیلی زمان اجرا را به سال دیگری موکول کرد تا جزئیات دیگری را به تصویب رساند یا به این نتیجه رسید که تغییرات از پایه ۶ ابتدایی آغاز نشود و از پایه دیگری ایجاد شود، چگونه پاسخگوی اذهان عمومی که مدت ها آن ها را درگیر این موضوع کرده اید، خواهید بود. شاید هم می خواهید شورای عالی انقلاب فرهنگی را در برابر عمل انجام شده قرار دهید. وزیر محترم بدانید نتیجه پیاده سازی تغییرات نظام آموزشی به شکلی شتابزده، غیرقانونی و... مثل تعطیلی روز پنجشنبه ها نیست که با وجود همه انتقادات و مخالفت ها، حرف خود را بر کرسی اجرا نشاندید.



گرچه آن هم دانش آموزان و مدارس را دچار مشکل کرده و نارضایتی ها روزافزون است اما نمی توان آن را با تغییرات بنیادین در ساختار و پیامدهای آن اگر بدون پشتوانه قانونی باشد، مقایسه کرد. از همه مهم تر این سوال که چرا بر اجرای این تغییرات از سال آینده اصرار دارید در حالی که علاوه بر نداشتن مصوبه نهایی شورای عالی انقلاب هنوز زیرساخت های آن نظیر نیروی انسانی، فضا و کتاب های درسی نگرانی های زیادی درباره آماده نبودن وجود دارد. اما مهم تر از اقدامات نادرست و نسنجیده آموزش و پرورش در اطلاع رسانی پیاده سازی تغییرات و بی تفاوتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به اقدام آموزش و پرورش در اطلاع رسانی و اصرار بر اجرای نظام آموزشی جدید بدون تایید و تصویب نهایی این شوراست که جای سوال دارد.



دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی! این سوال از شما و مجموعه شورای انقلاب فرهنگی وجود دارد که چرا در حالی که اجرای نظام آموزشی 3-3-6 هنوز مراحل تصویب نهایی خود را در شورا طی نکرده است به راحتی چشم روی تخلف از خلاف قانون آموزش و پرورش بسته اید و مهر سکوت بر لب زده اید، چنان که رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه به جنابعالی به صراحت اعلام کرده اند که قرار بوده است آموزش و پرورش اقدامات خود را در اجرای نظام آموزشی جدید برنامه ریزی و حتی زمان اجرا را برای تصویب نهایی به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند. در حالی که دبیرخانه این شورا در پاسخ به انتقادها و تذکرات با صدور اعلامیه مهر تایید بر اقدامات غیرقانونی و شتاب زده آموزش و پرورش می زند.



آیا اطمینان دارید که آنچه قرار است در قالب جزئیات نظام آموزشی جدید تصویب شود همان هایی است که حاجی بابایی و مسئولان آموزش و پرورش مکرر در بحث سازوکارها به آن اشاره می کنند اگر درصدی از آنچه در شورا قرار است به تصویب برسد با آن چه در حال حاضر اطلاع رسانی می شود متفاوت باشد پاسخ این مخاطب میلیونی را چه کسی خواهد داد. شما که بهتر از هر کس می دانید آنچه وزیر آموزش و پرورش در بوق و کرنا کرده است تنها سطحی از یک برنامه عظیم و ملی است که بدون جزئیات و سازوکار قابلیت اجرایی ندارد و آن هم نیازمند تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا در مقابل اقدامات عجولانه آموزش و پرورش تذکر قانونی نمی دهید. به هر حال افکار عمومی شاید بیش از آن که آموزش و پرورش را مسئول وضعیت به وجود آمده در مدارس و در میان خانواده بداند، انگشت اتهام را به سوی شما نشانه می گیرد که باید پاسدار وزن و اعتبار مصوبات شورا باشید.بنابراین هنوز هم جامعه منتظر اعلام نظر شورای عالی انقلاب در زمینه این چالش و پاسخ به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی که به صورت واضح و روشن به سکوت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقابل اطلاع رسانی زودهنگام و اعلام زمان اجرای آن از سوی آموزش و پرورش، تذکر داده است، می ماند.


منبع: خراسان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا